Leren op afstand werkend maken voor jouw organisatie

leren-op-afstand

Tijdens de eerste golf zijn er veel organisaties actief aan de slag gegaan om leren op afstand te organiseren. Bestaande trainingen werden omgezet naar een online variant. Ook zijn er organisaties die dit niet deden met de gedachten dat fysiek trainen in de loop van 2020 wel weer zou kunnen. Helaas pindakaas. Leren vanaf je thuiswerkplek is voorlopig het nieuwe normaal. Dus ook deze organisaties ervaren nu de drang om zichzelf onder te dompelen in leren op afstand. Dat is nieuw. En nieuw is vaak spannend. Je gaat dingen doen die je nog nooit eerder hebt gedaan. Ik heb ontdekt dat ik het fantastisch vind om anderen te begeleiden in een fase van onderzoeken, ontdekken en nieuwe dingen uitproberen. Met als doel om met meer zelfvertrouwen en ontspannenheid mee te kunnen bewegen in een veranderende wereld en inzicht te krijgen in wat werkt of wat niet werkt. Hoe je zoiets kan aanvliegen als L&D’er? Daar neem ik je in dit blog stap voor stap in mee. Ook licht ik een tip van de sluier op over de inzichten die ik samen met anderen heb opgedaan. Doe er je voordeel mee!

Ga terug naar het begin waar het allemaal mee begon

Een open deur voor velen van ons maar toch blijft het ook een valkuil. Als je een bestaande training gaat omzetten verdiep je dan eerst weer in de gewenste effecten die de training moet gaan opleveren en de leerdoelen die daaruit naar voren zijn gekomen. En wat was eigenlijk het probleem wat we met deze training wilden oplossen? Door je hierin te verdiepen kun je vanuit de juiste mindset in de volgende stappen passende keuzes maken. Doel voor vorm is flink in mijn hersenen gegrafeerd. Dus de vraag: kunnen we niet een webinar organiseren? Is een vraag die we later gaan onderzoeken.

Verdiep jezelf in de mensen die bij de training betrokken zijn

Wat is in deze tijd handig om te onderzoeken? Hoe staat het met de digivaardigheden van de doelgroep. Raken ze gefrustreerd als ze niet mee kunnen komen in alle digitale tools. Staan hun agenda’s vol met digitale afspraken in Teams of Zoom en hoe ervaren ze dat? En hoe staat het met de vaardigheden van de mensen die je inzet om het leerproces te faciliteren. Zijn dit inhoudelijke deskundigen? Ervaren trainers? Of iets daar tussenin. Mijn ervaring tot nu toe is dat het voor inhoudelijke deskundigen een behoorlijke uitdaging is om de overstap te maken naar digitaal trainen. Door hen in al deze stappen mee te laten denken en doen kun je de spanning die zij ervaren wegnemen.

Ga samen op zoek naar de online mogelijkheden

In deze stap is het de bedoeling om zoveel mogelijk online mogelijkheden te verzamelen. Denk daarin nog niet in beperkingen, dat komt later. Borduur voort op elkaars ideeën en kijk buiten de gebaande paden. Maar misschien wel de gekste tip die ik kan geven: denk vooral niet te moeilijk. Ik deel twee invalshoeken om te starten:

  • Je kunt in deze stap gaan brainstormen vanuit een open vraag, zoals: ‘welke tools kunnen we allemaal gebruiken en wat zijn daarvan de mogelijkheden?’ Denk dan niet alleen aan Teams, Webex of Zoom. Denk ook aan de mogelijkheden van Word en PowerPoint. Of tools zoals Mural of Miro.
  • Je kunt deze stap ook starten door eerst te brainstormen over werkvormen en vervolgens de vertaalslag te maken naar hoe kunnen deze werkvormen er online uitzien? Je komt er dan bijvoorbeeld achter dat een werkvorm waarbij je normaal in drietallen gaat oefenen met gespreksvaardigheden prima online kan. Dat je zelfs online als trainer ook even bij de groepjes kunt kijken om te zien of het ze lukt en eventueel wat aanwijzingen te geven.

Maak op basis van de inzichten uit de vorige stappen keuzes in welke werkvormen jullie willen gaan uitproberen en ga dit verder uitwerken. Vaak kun je content uit bestaande materialen plukken in de uitwerking van de werkvormen.

brainstormen-sticky-notes

 

Creëer een proeftuin om samen nieuwe ideeën uit te proberen

Een proeftuin als metafoor: wat roept dat bij jou op? Juist ja een omgeving waarin je mag experimenteren, waarin dingen gigantisch mis mogen gaan en het totaal niet erg is. Een omgeving waarin je met elkaar ervaringen uitwisselt om van te leren. Werkt dit voor ons? Wat is er voor nodig om het te laten werken voor ons? Een aantal interessante inzichten uit de proeftuinen zijn:

  • We kwamen erachter dat je door het vooraf klaarzetten van een digitale omgeving ervoor zorgt dat je tijdens de training snel kunt schakelen tussen de verschillende werkvormen en het de deelnemers een stuk makkelijker kan maken. In dit geval was het een omgeving in Teams.
  • Zo kwamen we er ook achter dat PowerPoint een prima tool is om het leerproces van de lerenden te ondersteunen. Niet in de presentatiemodus, maar in de ‘maakmodus’. Daarnaast roept het minder weerstand op dan een nieuwe tool omdat veel mensen al bekend zijn met werken in PowerPoint.

Een proeftuin laat je verstelt staan van de (on)mogelijkheden. Een greep uit de reacties:

“Ik had nooit gedacht dat dit ook online kon”

“Wat een verademing om nog energie te hebben na 2 uur”

“Deze online vorm schiet het doel voorbij”

Ontdek hoe leren op afstand werkt voor jouw organisatie

Door deze stappen te volgen ga je ontdekken hoe leren op afstand voor jouw organisatie gaat werken. Elke organisatie is anders. Er zijn andere mensen, andere vraagstukken en andere (on)mogelijkheden. Wat werkt voor jullie? Of hoe kun je het werkend maken voor jullie? Dat is een ontdekkingstocht. Zoals je wellicht gemerkt hebt zitten in de tips de verschillende fases van een design thinking proces verstopt. Design thinking is een uitstekende methode voor onderzoekende vraagstukken waar nog geen oplossing of antwoord voor is gevonden. Wil je meer weten over dit onderwerp bekijk dan vooral een van mijn eerdere blogs: ‘design thinking om optimale leerervaringen vorm te geven’ of neem contact met mij op.

 

Krabbel-Britt

 

Deel mijn blog met anderen via:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *