Daar zit je dan. Vooraan in een klaslokaal op een stoel. Vijf andere studenten zitten om je heen en kijken je met grote ogen aan. Ze wachten op het moment dat jij van start gaat. Je voelt je hartslag omhoog gaan. Je krijgt het warmer en beweegt een beetje zenuwachtig heen en weer op je stoel. Echt vanzelf gaat het nog niet. Totdat je begint. Je wordt enthousiast, vertelt in een razend tempo je verhaal. Ze hangen aan je lippen. Je ziet af en toe iemand knikken van herkenning en als je klaar bent krijg je een daverend applaus.

Vorige week kregen we de opdracht om een verhaal te vertellen. Lebbis diende als inspiratiebron met een van zijn fragmenten over het ideale terras. Een toffe ervaring en toch ook spannend om zonder voorbereiding hiermee aan de slag te gaan. Lees verder voor de tips van Irene, Judith, Kay, Marco, Pim en mij.

Details, details en details helpen bij storytelling

Als we alle zes een ding hebben geleerd is dat je haast nooit te veel details kunt benoemen in een verhaal. Elk detail zorgt voor meer herkenning.

“Na een drukke dag lig je heerlijk in je bed. Je hebt alle dekens om je heen gewikkeld en valt in slaap. En dan ineens, schiet je overeind. Je hoort in de verte een ambulance aankomen. Je ruikt verbrande lucht en raakt volledig in paniek. Zo meteen staat jouw huis in brand. In het donker klim je uit je boxspring. Terwijl je naar het raam rent zie je de lichten van de ambulance weerspiegelen in je slaapkamer. Pfiew, de ambulance rijdt met meer dan honderd kilometer per uur voorbij.”

Door details te benoemen is je publiek in staat om het verhaal te beleven. Wat zag je? En wat rook je? Of wat hoorde je? Voeg deze details toe.

Bewust stiltes laten vallen tijdens je verhaal

Vrijwel allemaal hebben we elkaar de tip gegeven om meer stiltes te laten vallen. Stiltes zorgen ervoor dat je de tijd hebt om na te denken. Je hebt de tijd om in je gedachten de situatie voor te stellen.

Heldere boodschap met verrassend element

De beste verhalen hebben een duidelijke boodschap. De leukste verhalen zijn die waarin je verrast wordt. Een combinatie is helemaal perfect. Een situatie waarin iemand na zoveel tegenslagen uiteindelijk al zijn uitdagingen overwint doet het altijd goed. Het welbekende sprookje.

Begin met het einde voor ogen

Dat elk verhaal een kop, romp en staart heeft weten we. Dat het handig is om met het einde in je achterhoofd te beginnen is niet bij iedereen bekend. Bedenk van te voren wat is de boodschap die je uiteindelijk mee wilt geven? En wat is het doel dat je wilt bereiken?

Stop na de uitsmijter met je verhaal

Je vertelt een anekdote of gebruikt een andere uitsmijter met daarin de conclusie van je verhaal. Ik voegde daarna nog een aantal extra nutteloze zinnen toe. Zonde. Ik kreeg de tip om na de uitsmijter te stoppen, zodat het verhaal een krachtiger einde heeft.

Oefenen met storytelling

Oefening baart kunst. Gelukkig zijn er ontelbare situaties waarin je storytelling kunt toepassen. Met je vrienden in de kroeg of op je werk. Ik heb het zelf laatst toegepast tijdens een overleg waarin ik collega’s mee wilde nemen in de stappen die je zet in een leercirkel. Hierdoor ging de methodiek leven. Tijdens een training kun je het natuurlijk ook inzetten. Bijvoorbeeld als je medewerkers inzicht wilt geven in een praktijksituatie die niet gewenst is. Dit kun je dan extreem overdrijven met humor.

Wanneer zet jij verhalen in?