Daar sta je dan op een podium. Honderden mensen om je heen. Smachtend naar jouw verhaal. En dan laat de techniek het afweten… Zacht uitgedrukt: niet fijn. Gelukkig had Arend daar weinig moeite mee en hebben wij als deelnemers in ieder geval geen stijve nek gekregen. Ha ha. Verder was zijn boodschap ook duidelijk: ontketen vernieuwing en wakker het vuurtje aan. Verandering is veel minder maakbaar dan eigen plezier zou zijn, aldus Arend Ardon.

Doorbreek de cirkel

Alle medewerkers in een organisatie hebben last van belemmerende aannames als het om verandering gaat. Medewerkers gaan vast veel weerstand vertonen óf de managers moeten wel sturing geven anders gaat het zeker niet werken. Dat zijn vaak selffulfilling prophecies. Dit betekent dat als je denkt dat iets niet werkt, het ook niet werkt. Alle medewerkers en zeker leidinggevenden, dienen zich bewust te worden van hun aannames. In zijn boek ‘Doorbreek de cirkel’ gaat hij dieper in op zijn onderzoek naar welke aannames er binnen organisaties worden gedaan op het gebied van verandering en hoe je deze cirkel kunt doorbreken.

Arend-Ardon-Next-Learning

Wat heb je hier als opleidingskundige aan?

De plaatsen waar het managementteam of het bestuur vergadert zijn bij uitstek de plaatsen waar werk aan de winkel is. Op die plekken kun je ervoor zorgen dat ideeën over bijvoorbeeld weerstand en gebrek aan motivatie omgebogen worden naar ideeën over veranderingskracht die overal in de organisatie aanwezig is. Dit traditionele denken waarbij een kleine groep bedenkt hoe een grote groep moet veranderen, werkt niet meer.

“Veranderkracht is overal, als je het maar ziet”

Beweging door viral change

Op basis van de social proof theory weten we dat nieuwe initiatieven en verandering niet verspreid wordt door hiërarchie, maar door het informele sociale netwerk van een organisatie. Arend geeft de opdracht om het informele sociale netwerk van je organisatie in kaart te brengen. ‘Wie gaat naar wie voor advies?’ De kruispunten in dat netwerk zijn de verbinders. Zij maken hooguit 5% van de organisatie uit en bepalen of mensen meegaan met een verandering of niet, omdat anderen zich met hen identificeren. Als zo’n groepje succes heeft sluiten anderen aan. Succes is namelijk besmettelijk en op zo’n manier kan zelfs ‘viral change’ bewerkstelligd worden!

“Als mensen in een bepaalde situatie voor de keuze staan welk gedrag zij gaan vertonen, laten ze zich beïnvloeden door wat anderen in dezelfde situatie doen”

Arend Ardon sloot zijn sessie af met de zin: ‘what if it’s possible?’ en refereerde hiermee aan het fragment van Kevin Spacey uit de film ‘Pay it forward’ waarin de leraar scholieren motiveert om onmogelijke als mogelijk te zien.