Vorige week hebben wij kennis gemaakt met Jetske, Nina, Rayziya en Gerwin. Alle vier hebben zij de studie opleidingskunde afgerond en zijn nu werkzaam als opleidingskundigen in het werkveld. Jetske is zelfstandig ondernemer en ontwerpt en ontwikkelt blended leertrajecten voor organisaties. Nina is opleidingsadviseur bij een ziekenhuis. Rayziya is zelfstandig ondernemer als trainer en coach en Gerwin faciliteert het leren bij de overheid als onderwijs ontwikkelaar. Om ons te oriënteren op het werkveld hebben mijn studiegenoten en ik allerlei vragen mogen stellen. Hieronder staan een aantal vragen met antwoorden.
Wat maakt je functie leuk?
Nina geeft aan dat de functie van opleidingsadviseur afwisselend is. De ene keer ben je met individueel opleidingsadvies bezig en het ander moment met organisatiebrede vraagstukken. In mijn functie ben ik ook verantwoordelijk voor het leermanagementsysteem. Dat is het minst leuke deel. Het systeem gaat niet over mensen. Alleen je wilt medewerkers wel de tools aanbieden waardoor ze in beweging komen. Jetske geniet van de vrijheid. Ze kan zelf bepalen of ze een klus aanneemt of niet. Als iets niet bij je past, kun je de afweging maken of je er aan mee gaat werken of niet. Als je er zelf niet blij van wordt dan wordt de opdrachtgever er uiteindelijk ook niet blij van. Ze krijgt veel energie om leermiddelen logisch te structureren.
Wat ervaar jij als het meest lastige?
Rayziya kreeg in het begin van haar loopbaan de opdracht om een training te regelen omdat de concurrent dit ook deed. Zij voelde toen: ‘dit klopt niet’, ‘ik sta hier niet achter’ en ‘dit past niet bij mijn visie’. Ze was toen vol oordelen. Nu zou ze het anders aanpakken en samen gaan zoeken naar de echte oplossing voor het probleem. Meer begrip hebben voor de ander en waarderen dat iemand zich hard maakt voor opleiden. Nina vindt het soms lastig dat zij geen beslissingsbevoegdheid heeft. Ze is een adviseur. Jij kunt niet bepalen wanneer iemand het goed doet. Je hebt daar inhoudelijk deskundigen voor nodig die de bekwaamheden formuleren. In het begin heeft Nina eraan moeten wennen dat er in de praktijk zoveel opdrachten op je afkomen. Terwijl in de studie alles afgebakend voorgeschoteld wordt. Jetske geeft aan dat zij het omgaan met verschillende visies en verschillende belangen lastig vond. Je wilt iedereen tevreden houden. Je bent dan zoekende in wat jouw verantwoordelijkheid is en tot hoever dat gaat. Soms is het ook lastig om te schakelen met de inhoudelijk deskundige die de doelgroep vertegenwoordigd. Dit kan een uitdaging zijn.
Hoe zorg je dat je van toegevoegde waarde bent?
Jetske geeft aan zorg dat je jezelf inleeft in de doelgroep. Wat voor een belevingswereld hebben zij? Wat sluit hier het beste bij aan? Is e-learning geschikt voor deze doelgroep? Welk taalniveau spreken zij? Als je hier geen rekening mee houdt sla je de plank mis. Gerwin vult dit aan met spreek dezelfde taal als je doelgroep. Het is kansloos als je het niet doet. Managementtaal lukt iedereen. Nina geeft aan dat je door de vraag achter de vraag te achterhalen van toegevoegde waarde bent. ‘Is leren wel de oplossing?’ Stel vragen als je iets niet begrijpt. Hoe zit dat dan? Hoe bedoel je dat? En geeft ongevraagd advies. Dit werkt niet, dan uitleggen waarom het niet werkt en vervolgens een alternatieve oplossing aanreiken.
Hoe organiseer je feedback?
Gerwin geeft aan dat hij een groepje mensen om zich heen heeft waarin van alles met elkaar gedeeld wordt. Het is goed om kleurschakering aan te brengen. Het is niet zwart of wit, je hebt nog een heel gebied wat daar tussen zit. Om te voorkomen dat iets wat je zelf verzonnen hebt op de plank blijft liggen, betrek je anderen. Dit duurt wel langer. Alleen het voordeel hiervan is dat je meer voor elkaar krijgt. Jetske heeft een sparringspartner vanuit haar vorige baan. Zij deelt haar producten af en toe om feedback te vragen.
Hoe zorg je ervoor dat je bijblijft?
Jetske en Nina geven aan dat Twitter goed werkt. Je volgt de mensen die werkzaam zijn in je vakgebied. Ook op LinkedIn worden veel interessante artikelen gedeeld.
Welke tips heb je voor ons?
Jetske geeft aan dat ontwerpen nooit het doel is. Zorg dat je ontwerp kort en krachtig is. Formuleer de leerdoelen scherp anders kom je later in het proces in een situatie dat je weer terug naar de ontwerptafel moet. Nina geeft als tip: denk aan je marketing. Wil je jouw adviezen verkocht hebben dan moet je het advies kunnen onderbouwen en anderen kunnen overtuigen. In de studie maak je theoretische onderbouwingen, dit helpt je in de praktijk. In de praktijk vermarkt je ook je oplossing en beargumenteer je waarom dit het probleem gaat oplossen. Gerwin vult aan met zorg ervoor dat je geen onzin verkoopt. Vertel sterke verhalen. Kies vanuit je hart. Ga geen dingen doen die je niet wilt. Geloof in je eigen verhaal en ga staan voor wat je zegt. Rayziya geeft aan waardeer wat je in huis hebt. Blijf jezelf. Weet waar je goed in bent. Vooral persoonlijke ontwikkeling tijdens de studie heeft mij veel geholpen. Vertrouw in jezelf.
Hoe is het om zpp’er te zijn?
Rayziya is na een jaar werkzaam te zijn geweest als ontwikkelaar freelancer geworden omdat je dan in een korte tijd veel kunt zien. Ze was toen 25 en sprong in het diepe. Ze is haar warm netwerk gaan benaderen. LinkedIn was toen net in opkomst. Vanuit nieuwsgierigheid heeft ze berichten verstuurt naar andere opleidingskundigen met de vraag: ‘hoe ziet jouw rol eruit?’ Iedereen vindt het leuk om te praten over hun passie. Nu is ze zzp’er en gaat ze een eigen programma ontwerpen, ontwikkelen en aanbieden aan organisaties. Ze heeft nu even zelf geen inkomsten en neemt dit risico. Jetske komt via haar netwerk aan opdrachten. Soms is het onzeker, alleen dat maakt het ook weer leuk. Het is een avontuur. Ze miste in het begin collega’s toen ze veel thuis werkte. Daar heeft ze nu een oplossing voor gevonden. Ze werkt nu met andere zelfstandige ondernemers in een gezamenlijke ruimte.
Waar heb je het meest aan gehad in de studie?
Gerwin geeft aan dat reflecteren op een gegeven moment niet meer leuk was. Alleen het is zo ontzettend waardevol om inzicht te krijgen in jezelf. Dat is voor hem het belangrijkste wat hij geleerd heeft. Hierdoor leer je je hart te volgen. Ik merkte dat ik het ontwikkelen van mensen leuk vond en spullen ontwikkelen om mensen te ontwikkelen. Dit heeft hem geholpen in de rest van zijn loopbaan. Jetske raadt het boek van Hoobroeckx en Haak aan. Pas toen ze in de praktijk werkzaam was kwam ze erachter dat dit boek een ontzettend goede basis is geweest. Het komt allemaal terug in je werkzaamheden in de rollen van adviseur, ontwerper en ontwikkelaar.
Jetske, Nina, Rayziya en Gerwin, hartstikke bedankt dat jullie ons meegenomen hebben in jullie praktijkverhalen. Zoals we in de nabespreken hebben geconstateerd heeft het ons allemaal een helder beeld gegeven van het werkveld. Super fijn!