Als veelvuldig Glory wereldkampioen in het zwaargewicht weet Rico Verhoeven als geen ander hoe je het maximale uit iedere dag haalt. Wat je daarvoor moet doen, maar ook zeker wat je daarvoor moet laten. Op het evenement ‘vecht voor je doelen’ van de Rabobank waar hij een presentatie gaf, besefte ik dat het verhaal van deze 29-jarige ‘King of Kickboxing’ veel inspiratie biedt om de prestatie van je organisatie te verbeteren. Waarom is het zo belangrijk om je doelen scherp te hebben, hoe je met reflecteren je prestaties kunt verbeteren en vertrouwen in jezelf als sleutel tot succes. Het inspireerde mij om weer een blog te schrijven. Ik neem je mee in de wondere wereld van Rico Verhoeven.

Bepaal de stip op de horizon

Op 7-jarige leeftijd bleek al snel dat Rico Verhoeven een natuurtalent was. Het leek hem ontzettend stoer om ooit met een kampioensbelt in de ring te staan. Al die mensen die voor je juichen, super vet! Zijn stip op de horizon was bepaald, hij wilde wereldkampioen kickboksen worden.

Wanneer je als organisatie een duidelijke stip op de horizon hebt helpt dit in de besluitvorming. Bijvoorbeeld als een nieuw initiatief niet bijdraagt aan de richting waar je als organisatie naartoe wilt bewegen, dan wordt het makkelijker om ‘nee’ te zeggen. Rico vertelde dat hij keihard heeft gewerkt om wereldkampioen te worden, maar hij liet ook weten dat hij veel leuke dingen op moest gegeven. Zijn droom hielp hem om deze keuzes te maken. Als de stip op de horizon duidelijk is kun je als afdeling, team of individuele medewerker ook de vertaalslag maken of dat wat je doet bijdraagt aan het groter geheel. Er is een heel team om Rico heen gebouwd met een verschillende trainers die gespecialiseerd zijn in bepaalde technieken, een coach die hem mentaal voorbereidt op de wedstrijd en management die allerlei zaken regelt waar Rico minder goed in is. Zij zijn allemaal op de hoogte van het doel en welke bijdrage zij daaraan leveren.

Reflecteer op de situaties die je meemaakt

Veel momenten die Rico meemaakt worden vastgelegd op beeld. Hij analyseert deze beelden om daarvan te leren. Een van de voorbeelden was een maand voor het gevecht met Badr Hari. Voorafgaand aan de persconferentie had Rico alle media al gesproken. Hij was heel relaxed. Tijdens de persconferentie werden vooral vragen gesteld aan Badr, logisch want de pers had Rico tenslotte alle vragen al gesteld. Er verscheen een nieuwsbericht met de titel ‘Rico wordt ondergesneeuwd door Badr.’ In het artikel stond dat Badr comfortabel was. Rico geloofde zijn ogen niet, zijn beeld van deze situatie was heel anders. Hij keek de persconferentie terug en zag de spieren in Badr zijn gezicht samentrekken. Ook schonk hij zijn glas water bij, terwijl deze nog halfvol was. Dit waren voor hem aanwijzingen dat zijn onderbuikgevoel klopte. Hierdoor kon hij zich weer beter focussen op zijn doel. Het winnen van de wedstrijd tegen Badr.

Ik ben een freak. Ik analyseer dingen kapot, aldus Rico Verhoeven

Je leert onwijs veel over jezelf door te reflecteren op de situaties die je meemaakt, in dit geval van Rico geeft het je weer moed om door te gaan. Reflecteren heeft natuurlijk ook veel raakvlakken met het L&D vakgebied. Het helpt je om je eigen prestaties te verbeteren. Je kijkt terug naar de situatie en analyseert wat je daarin deed, dacht en voelde. Vervolgens ga je na wat het effect hiervan was. Op jou, op de ander of de omgeving. En of je daar blij of niet blij mee bent. Je denkt na wat goed ging en wat je de volgende keer anders kan doen. Toen ik aan Rico vroeg wat de meest leerzame fout in zijn loopbaan was, bleek hij dit ook toe te passen om zijn prestaties te verbeteren. Zie hieronder zijn antwoord op mijn vraag.

Vertrouwen kun je bouwen

Op 13-jarige leeftijd had Rico al geen gelijkwaardige tegenstanders meer. Zijn vader vertelde hem dat hij geduld moest hebben. ‘Wacht maar tot je 16 bent, dan kun je tegen alle tegenstanders kickboksen.’ Hij vond het verschrikkelijk om geen wedstrijden te kunnen spelen. Alleen maar trainen verveelde hem. Toen hij 16 werd mocht hij eindelijk weer de ring in. Er was een 21-jarige tegenstander, alleen deze was op het laatste moment uitgevallen. Het leeftijdsverschil maakte hem niet van slag. Toen was er een 24-jarige tegenstander. Heftig. Bleek deze ook nog eens 28 jaar te zijn. Dit werd wel even spannend. Zijn vader zij: ‘jij kunt dit, geloof in jezelf!’ Het resultaat: in de tweede ronde lag de tegenstander knock-out op de grond.

Je kunt jezelf voorstellen dat dit een mega uitdaging voor Rico was. Iemand van 16 jaar tegenover iemand van 28 jaar. Een leeftijdsverschil van maar liefst 12 jaar. Ik zou wel even staan te shaken op mijn benen. Vertrouwen in je eigen kunnen is hier de basis. Rico heeft drie jaar lang in een veilige omgeving getraind. In een omgeving waarin fouten maken mag en je van deze fouten kunt leren. Hij was klaargestoomd voor dit moment. In organisaties is het voor medewerkers ook fijn als zij eerst in een veilige omgeving kunnen experimenteren met het nieuwe gedrag. Dit kan op de werkplek zijn als het geen risicovolle taak is. Waarin je als manager of collega de vader van Rico speelt en de medewerkers aanmoedigt en ondersteunt in het leerproces. En indien het te risicovol is boots je een werkplek na in een veiligere setting. Laat je ze bijvoorbeeld oefenen met acteurs en geef je ze hiermee het vertrouwen dat ze het echt kunnen of laat je ze een ander observeren in de dagelijkse praktijk. De kunst afkijken. Kies dat wat aansluit bij de voorkeuren van de medewerkers.

Factoren die je verstoren

Voorbereiding is voor Rico heel belangrijk. Hij start vijftig dagen voorafgaand aan de wedstrijd. Er zijn allerlei factoren die hem helpen om de wedstrijd te winnen en factoren die hem bewust of onbewust verstoren. Bijvoorbeeld in 2016 kwam Badr te laat opdagen bij de staredown. Dit is de manier van Badr om te intimideren. Of net voor de wedstrijd toen ineens allerlei mensen naar de boksring kwamen om Rico af te leiden. Rico geeft aan dat het belangrijk is dat je jezelf niet laat afleiden. Blijf je richten op je doel. Jij bent de enige die het werk moet leveren en niemand anders. Jij bent degene die er alles aan deed en alles voor liet. En op het moment dat je in de ring staat moet je alles zelf doen.

Binnen organisaties zijn deze factoren ook aanwezig. Factoren die medewerkers belemmeren om het gewenst gedrag toe te passen op de werkplek. Door dit te onderzoeken kun je transfer bevorderende maatregelen nemen. Stel je voor: vol goede moed gaat een medewerker het nieuw aangeleerde gedrag vertonen. En dan blijkt misschien wel dat de interne of externe klant daar helemaal niet op zit te wachten. Oeps. Oud gedrag levert positieve feedback op en het nieuw gedrag negatief. Dan is de kans om terug te vallen in je oude gedrag groot. Zonde van de investering. Een transfer bevorderende maatregel is om de omgeving mee te nemen in waarom het nieuwe gedrag gewenst is. Er is veel onderzoek naar gedaan wat bevorderend werkt. Leuk onderwerp voor een volgende blog.

Iets wat Rico een aantal keer herhaald heeft is ‘je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor jezelf, niemand anders.’ Daar zit natuurlijk een kern van waarheid is en toch is het ook fijn dat er in dit geval L&D’ers zijn!

 

Krabbel-Britt