Hoe de five times why methode jou als L&D’er helpt om impact te maken

five-times-why

Altijd leuk als je onverwachts tijdens een gesprek inspiratie opdoet wat je kunt gebruiken in je eigen vakgebied. Dat had ik vorige week toen ik aan Jan Gommers vroeg:

  • Wat doe jij nu eigenlijk als facilitator performance behaviour?

Hij vertelde mij dat hij gevraagd wordt bij specifieke vraagstukken om te adviseren over welke oplossing de performance echt kan verbeteren. Om jumping to conclusions te voorkomen gaat hij eerst onderzoek doen op de werkvloer. Een van de tools die hij toepast is de five times why methode. Want wat is nu de echte oorzaak dat de productie tegenvalt? Is dat:

  • omdat een machine kapot is gegaan;
  • omdat het onderdeel wat kapot was in de machine niet gevonden kon worden;
  • of komt het omdat de technische dienst plotseling ziek naar huis is gegaan en dit niet door is gegeven waardoor er geen vervanging is geregeld.

Met welk antwoord neem je genoegen? De waarom-vraag blijven stellen helpt je om tot de grondoorzaak te komen en een advies uit te brengen over oplossingen die echt gaan bijdragen aan de verbetering van de performance. De kracht van luisteren en vragen stellen, ik blijf het fascinerend vinden. Ook voor ons vakgebied is dit natuurlijk ontzettend interessant om uit de opleidingsreflex te blijven. We worden toch vaak in deze opleidingsreflex gedrukt omdat er vooraf al bedacht is dat de oplossing een training moet zijn.

In een van mijn eerdere blog: ‘drie nieuwjaarswensen om de performance van jouw organisatie te verbeteren’ vind je meer tips en adviezen om leren zo in te richten dat het bijdraagt aan de performance van de organisatie.

Five times why methode

De naam zegt het al. Je stelt vijf keer de vraag waarom. Deze methode werd bij Toyota toegepast en is overgenomen als tool binnen Kaizen, LEAN en Six Sigma. Als er een duidelijke omschrijving is van wat er aan de hand is kunnen de vragen beginnen. Jan reikte het voorbeeld van The Jefferson Memorial aan. Een monument waarvan de stenen begonnen af te brokkelen. Ik neem je mee in het voorbeeld.

  1. Waarom begonnen de stenen van het monument af te brokkelen?
    Er werden heftige middelen gebruikt om het monument schoon te maken
  2. Waarom worden deze heftige schoonmaakmiddelen gebruikt?
    Om de vogelpoep van alle vogels te kunnen verwijderen
  3. Waarom zijn er zoveel vogels die daar poepen?
    Omdat vogels spinnen eten en die zijn er veel in het monument
  4. Waarom zijn er zoveel spinnen daar?
    Omdat spinnen insecten eten en die zijn er veel in het monument
  5. Waarom zijn er zoveel insecten daar?
    Omdat insecten op licht afkomen en het monument elke avond wordt verlicht

De oplossing werd hierdoor heel duidelijk. De verlichting van het monument later aandoen. Nadat dit doorgevoerd werd, is 90% van de vogelpoep verdwenen. Hieronder een animatie:

 

Jumping to conclusion

Experimenteer eens met de five times why methode, voordat je over een mogelijke oplossing gaat nadenken. Zo zorg je ervoor dat je eerder de grondoorzaak vindt en met een oplossing komt die het probleem daadwerkelijk oplost.

 

Krabbel-Britt

Deel mijn blog met anderen via:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *