Is transfernieuws gestopt?!

transfernieuws-gestopt

Hoe ons transfernieuws experiment faalde. En: hoe jij het wél goed kunt doen. 

Ilona en ik verdiepen ons nu een jaar serieus in het thema transfer. We leerden dat het echt niet ingewikkeld hoeft te zijn om met kleine stappen grote resultaten te boeken. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd lukt. In deze blog delen we hoe ons ‘transfernieuws’ faalde. En hoe we het inmiddels aanpakken. Zodat het wel werkt. Wil jij het in 1x goed doen? Lees dan deze blog.

Transfernieuws voor meer transfer-succes

In een van onze gesprekken met Ina Weinbauer-Heidel tipte ze ons op deze vorm. Het idee van transfernieuws is dat deelnemers na een training vertellen hoe zij de toepassing hebben vormgegeven. Dat zorgt ervoor dat:

  • deelnemers nadenken over de toepassing in hun praktijk
  • een stok achter de deur hebben om het te gaan doen
  • deelnemers leren van elkaars toepassing
  • jij als trainer of onderwijskundige een prachtige kwalitatieve evaluatie hebt opgezet: je kunt zien hoe deelnemers het toepassen en of het lukt
  • je mooie verhalen verzamelt over de toepassing waarmee je aankomende deelnemers weer kunt inspireren

Dat klinkt mooi hè? Dachten wij ook.

Ons transfernieuws experiment

Tijdens onze workshop: ‘Vul je transfer-toolbox!’ op Develhubs Summer University gingen we van start met het transfernieuws experiment. Aan het einde van de workshop introduceerden we het concept en in een mail gaven we de volgende instructie: 

  • Deel je ervaringen over het toepassen van de inzichten in je werk 
  • Kies een vorm waar jij blij van wordt (verhaal, afbeelding, video, geluidsopname)
  • Geef het stokje door aan de volgende persoon die jij wilt aanmoedigen  
  • Stuur het vervolgens door naar ons allemaal

Na de eerste prachtige verhalen, gedichten en blogs uit de groepen ontvingen wij van een deelnemers een mail met de vraag:

Is transfernieuws gestopt?!

Onze pogingen om het opnieuw aan te zwengelen liepen op weinig uit. We hebben geleerd: het vraagt om wat finesse. 

De vijf werkende principes van transfernieuws

Hieronder een aantal principes waarmee jij transfernieuws wél op gang krijgt.

1. Verkoop transfernieuws als motivatie boost 

Eindig je training met een speciale aanbieding. Wil je een aantal weken lang een boost krijgen voor je motivatie? Met authentieke succesverhalen en praktische ervaringen? En een tijdinvestering van maximaal vijf minuten? Schrijf je dan in voor transfernieuws. 

2. Gebruik een platform dat past bij je doelgroep

Een platform of berichtenservice waar mensen al gebruik van maken is een slimme keuze. En misschien nog belangrijker: waar jouw deelnemers graag met elkaar communiceren. Dit kost dan zo min mogelijk moeite. Soms is dat een appgroepje. Soms past een post op intranet beter. En soms simpelweg via mail. 

3. Laat deelnemers inschrijven voor een specifieke datum 

In de ideale situatie laat je de deelnemers zichzelf inschrijven op een lijst. Op de lijst zet je specifieke data. Zodra je jezelf inschrijft op een datum heb je de intentie om transfernieuws te gaan delen. Deze intentie is een van de werkende principes van transfernieuws. We willen ons consistent gedragen met dat wat we afgesproken hebben. Consistentie laat zien dat je betrouwbaar bent. 

4. Goed voorbeeld doet volgen 

Als trainer zet je je naam op de eerste datum en trap je het transfernieuws af. Je laat hiermee een goed voorbeeld zien aan de andere deelnemers. Je kunt jezelf ook vaker inschrijven om tussendoor een extra boost te geven. 

5. Het stokje doorgeven aan de volgende 

Aan het einde van de mail gebruikt iedereen de zin: ‘Ik kijk uit naar volgende week als (naam deelnemer) transfernieuws deelt.’ Dit is een fijne en extra herinnering voor de volgende in de rij.

Wil jij ook meer experimenteren met tools?

Ilona en ik zijn van plan om een experiment op te zetten. We willen een bestaand leertraject verbeteren en onderzoeken wat het effect is van verschillende transfer-tools. Of het nu positieve resultaten oplevert of negatieve. Je kunt beter trots zijn op jezelf dat je iets nieuws geprobeerd hebt, dan dat je jezelf schaamt omdat iets niet gelukt is. Dus ben jij werkzaam op een L&D-afdeling en wil je hieraan meewerken? Neem dan contact met ons op.

experimenteren

 

britt-en-ilona

 

Deel mijn blog met anderen via:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin

3 reacties

  1. Merete Gerhards Beantwoorden

    En wat nu als werken en leren hetzelfde is?
    Of te wel je focust op de 70 (en 20) van de 70.20.10?

    • Britt Brackenie Bericht auteurBeantwoorden

      Hoi Merete,
      Leuk dat je reageert met een terechte vraag. In de literatuur komen de termen ‘verre’ en ‘nabije’ transfer terug. Bij verre transfer kun je denken aan een formelere trainingssetting en bij nabij kun je denken aan het leren dat op de werkplek plaatsvindt. Er wordt gezegd dat bij ‘nabije’ transfer de kans groter is dat het geleerde daarna ook effectief wordt toegepast. Klinkt logisch hè. Toch zet het mij vaak wel aan het denken. Een uitspraak die ik tegenkwam van Jolanda Botke: “De situatie waarin je leert en de situatie waarin je het toepast zijn nooit identiek.” Er is altijd wel iets anders. Daarom zou ik zeggen dat het zelfs als je het leren zo dicht als mogelijk op de werkplek vormgeeft je nadenkt over hoe je het toepassen kunt stimuleren. Wat zijn de obstakels om het niet te doen en hoe kunnen we die wegnemen? Hoe kunnen de collega’s op de werkplek het aanmoedigen, wat is de rol van de manager en wat als er te weinig tijd is of er niet de juiste middelen zijn. Hoe kijk jij er zelf naar? Ik kijk uit naar je reactie. Erg benieuwd om een ander perspectief te horen (-:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *