Scholieren aarzelen bij het kiezen van een studie. In een artikel van het NRC las ik dat ze denken dat het de rest van hun leven bepaalt. Niemand denkt vooraf laat ik eens een verkeerde studie keuze maken. Ik maak ze ook liever niet. Als ik reflecteer op mijn ‘verkeerde’ studie keuze, zie ik in dat het je ook helpt om je loopbaan verder vorm te geven.

Een brede studie keuze is altijd een goed idee

Nee, ik wist het zeker. Ik moest en zou Human Resource Management gaan studeren. Lekker breed en je kan nog allerlei kanten op. Vol overtuiging van mijn keuze kwam ik er snel achter dat ik het niet zo interessant vond om studieboeken met de thema’s verzuim of reorganisaties uit te pluizen.

Wanneer het leuk werd?

De studie werd pas leuk in het tweede leerjaar. De opdracht was om een leeractiviteit te ontwikkelen. Van het formuleren van leerdoelen tot aan het nadenken over didactische werkvormen. Ik kon mijn nieuwsgierigheid en creativiteit volledig in de opdracht kwijt. Een heerlijk gevoel als de tijd voorbij vliegt.

Als je weet wat je leuk vindt is het nog een ontdekkingsreis

Ik koos voor een verdieping in leren en ontwikkelen. Stond voor de klas in het voortgezet onderwijs. Ontwikkelde een training. Gaf les in presentatievaardigheden. En merkte dat het toch niet mijn ding was. Wat was dan niet mijn ding vroeg ik mezelf af. Ik had vooral moeite met de praktijk. Niet gemotiveerde scholieren die een doel hebben: de klas op stelten zetten. Mijn zus is leraar op een basisschool en haalt daar veel energie uit. Voor mij werd het duidelijk dat ik meer energie krijg van een volwassen doelgroep.

Weten wat je echt niet wilt helpt je ook verder

Het lukte niet om een toffe afstudeerstage te vinden die aansloot bij mijn interesses. Uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan op een HR afdeling. Ik zorgde ervoor dat de afstudeeropdrachten aansloten bij mijn interesses, zodat er een balans zou zijn in wat mij energie oplevert en kost. Door deze afstudeerstage werd het voor mij nog duidelijker wat ik niet wilde. En dat zagen zij gelukkig ook in.

Als ik opnieuw een studie keuze mocht maken?

Dan had ik waarschijnlijk dezelfde studie keuze gemaakt. Tenzij ik opnieuw mag kiezen met alle inzichten die ik tijdens de studie over mezelf heb gekregen. Dan koos ik meteen voor opleidingskunde. Leren en ontwikkelen binnen organisaties, daar word ik blij van. In februari start ik met de deeltijdstudie opleidingskunde. Leidt een ‘verkeerde’ studiekeuze toch nog naar een keuze die beter bij mij past.