Soms komt een verandering heel moeizaam van de grond. Er wordt een nieuw initiatief uitgerold, alleen er ontstaat verder geen beweging. Frustrerend. En toch komt het ook regelmatig voor dat je denkt: ‘Wow, hoe is dit ineens ontstaan!’ Judith Vink en ik hebben deze maand een workshop gegeven op het Future Proof Event van de HAN over hoe dit werkt. In dit blog nemen we je mee en kom je erachter welke invloed jij als adviseur, ontwerper en trainer nog meer uit kunt oefenen om de gewenste verandering te laten verspreiden als een virus. 

The tipping point

Volgens Gladwell, M. (2000) zijn er drie ingrediënten die ervoor zorgen dat een gewenste verandering verspreidt als een virus: 

  1. The law of the few
  2. The stickiness factor
  3. The power of context

1. The law of the few

Niet iedereen is invloedrijk. Een handje vol uitzonderlijke mensen wel. Zij zijn in staat om een boodschap te laten verspreiden als een virus. Je hebt nodig: verbinders, sociale experts en marketeers. We nemen je mee aan de hand van een persona. 

Verbinders

Joost, 44 jaar, een energieke accountmanager, die echt ontzettend veel mensen kent. Hij is aards nieuwsgierig naar anderen en staat altijd klaar voor een praatje. Loop je ergens tegenaan dan kent Joost altijd wel iemand die je verder kan helpen. Het maakt hem niet uit of het een vriend is, een kennis vanuit de sportschool of iemand vanuit zijn werk. Joost brengt mensen bij elkaar. In zijn werk overstijgt hij afdelingen. Hij denkt niet vanuit een koker, maar ziet het groter geheel.

Herken jij een Joost in jouw organisatie? Samen met de groep in de workshop hebben we de verbinder verder vormgegeven. Hij houdt van lekkere koffie, maakt ook graag praatjes bij het koffiezetapparaat, Joost is complimenteus, kan goed luisteren en is benaderbaar.

Verbinder-Law-of-the-few

Sociale experts

Esther, 33 jaar, communicatie adviseur, is écht altijd overal van op de hoogte. Je zou denken dat zij dag en nacht nieuwsberichten leest en een gigantisch goed geheugen heeft. Ze laat je altijd weer versteld staan als ze met veel enthousiasme vertelt over nieuwe weetjes en ontdekkingen. Altijd vanuit de juiste intentie om je verder te helpen. Dit zorgt ervoor dat je echt aandachtig naar haar luistert als ze iets vertelt. Je gaat op het puntje van je stoel zitten. 

Herken jij een Esther in jouw organisatie? Samen met de groep in de workshop hebben we de sociale experts verder vormgegeven. Ze is behulpzaam, deelt actief haar kennis en doet aan tennis, vooral de derde helft vindt Esther het leukst.

Sociale-expert-the-law-of-the-few

Marketeers

Freek is 55 jaar en verkoper. Waar je bij anderen wel even de tijd nodig hebt om elkaar te leren kennen en aan te voelen, voelt het bij Freek eigenlijk altijd meteen goed. Je voelt je snel thuis bij hem. Hij geeft je namelijk vertrouwen en een fijn gevoel. Hiermee haalt Freek op een natuurlijke manier anderen over als ze nog niet helemaal overtuigd zijn van een idee of verandering. Dit komt niet per se omdat hij goed kan praten, de signalen en emoties die hij uitstraalt doen veel meer.

Herken jij een Freek in jouw organisatie? Samen met de groep in de workshop hebben we de marketeer verder vormgegeven. Hij inspireert anderen, is vlot en doet aan schaken. Freek is altijd bezig met de volgende stap.

Marketeers-the-law-of-the-few

2. The stickiness factor

Het is niet per definitie moeilijk om mensen te bereiken, het is veel uitdagender om ervoor te zorgen dat een boodschap blijft hangen. Hoe zorg je ervoor dat de boodschap over de gewenste verandering echt impact maakt? We vonden een klein voorbeeld van een organisatie in een artikel van Arend Ardon.  

Wij zijn de beste dienstverlener in onze sector. Wij maken het verschil door naadloos aan te sluiten bij de actuele vraagstukken van onze klanten. Wij verdiepen ons niet alleen in onze klanten, maar ook in hun klanten. Daarbij hanteren we een maatwerk benadering.”

Dit maakt niet echt impact hé? Gelukkig zijn het maar vier zinnen, ik weet zeker dat je af was gehaakt als het hele plan hier stond. Uiteindelijk hebben ze het samengevat in: een onuitwisbare indruk maken in ieder klantencontact. BAM! Daar kun je wat mee. 

3. The power of context

Dit zijn de kleine dingen die het verschil maken. Small things can make a huge difference. De boodschap is de reden waarom iets verspreid wordt, alleen de context is daarbij ook van belang. Mensen zijn extreem gevoelig voor de context van de boodschap. Om een verandering teweeg te brengen, moet je soms beginnen bij het aanpakken van details die de context bepalen. 

Wat is jouw invloed om de gewenste verandering te laten verspreiden als een virus?

Breng de juiste invloedrijke mensen bij elkaar, kijk goed wie de verbinders, sociale experts en de marketeers zijn. Dat hoeven niet per definitie managers te zijn. Deze drie invloedrijke personen kun je ook betrekken om de boodschap die je uit wilt dragen te laten vertalen naar een taal die iedereen begrijpt. En tot slot deel de successen die je samen boekt, hoe klein of groot deze ook zijn. Experimenteer met verschillende media. Download de flyer met de drie ingrediënten, zodat je dit ook in jouw aanpak kunt toepassen.

 

Krabbel-Britt