Wilskracht zorgt voor de échte verankering

sham-mevrouw-smulders-wilskracht

Waar of niet waar? Mensen die diëten hebben een grotere kans om vreemd te gaan. Wat dit met transfer van leren te maken heeft? Dat lees je hier. In dit artikel vind je namelijk meer informatie over de hefboom wilskracht. Dit is de 3e hefboom van de 12 hefbomen voor transfersucces uit het boek: ‘What makes training really work’ van Ina Weinbauer-Heidel.

doorzettingsvermogen-hefboom

Uitleg over de hefboom wilskracht 

De hefboom wilskracht valt binnen de categorie: deelnemers. Naast wilskracht bestaat deze categorie uit de hefbomen transfermotivatie en zelfeffectiviteit. In het Engels kun je deze categorie in het kort samenvatten tot: I want, I can and I will. 

Wilskracht is iets anders dan motivatie. Wilskracht heb je nodig om je doelen te bereiken op de momenten dat je motivatie wegzakt. Met een flinke dosis wilskracht ga je dat wat je van plan was en zet je door als het tegenzit. In dit artikel beantwoorden Ilona en ik de vraag: ‘Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat deelnemers het geleerde blijven toepassen?’ Zelfs wanneer het moeilijk wordt.

Je hebt een beperkte hoeveelheid wilskracht 

Je kunt wilskracht trainen. Maar wist je dat we maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar hebben? Dat blijkt uit meerdere onderzoeken van Baumeister. Bijzonder hè? Stel jezelf voor dat je elke dag een nieuwe emmer wilskracht tot je beschikking hebt. Iedere keer dat je moeite moet doen, besteed je daar een klein beetje wilskracht uit je emmer aan. Het liefst besteed je dat aan die dingen die belangrijk voor jou zijn. Maar op een dag zijn er allerlei situaties die ervoor zorgen dat jouw emmer leegraakt. Een stroef verlopende online teammeeting in de ochtend. Toch niet dat koekje pakken in de pauze. Een vervelend appgesprek met thuis. Deze cognitieve conflicten kosten steeds een beetje van jouw wilskracht: de emmer loopt langzaam leeg. Hoe meer van dit soort gebeurtenissen, hoe lastiger het wordt om in de avond gezond te eten of de voorgenomen hardloopsessie te doen. Eten bestellen en op de bank om te Netflixen maken meer kans. En dat is waarom mensen op dieet, echt een grotere kans hebben om vreemd te gaan. Je wilt dus eigenlijk voorkomen dat je wilskracht opraakt door dagelijkse stressvolle situaties. Zodat er voldoende overblijft voor de dingen die ertoe doen.

Wat betekent dat voor de transfer van onze leerervaringen?

Invloed uitoefenen op wilskracht

Er zijn verschillende manieren om invloed uit te oefenen. De meest eenvoudige, is om je deelnemers aan hun doelen helpen herinneren. Daarnaast helpt het als je meer aandacht besteedt aan de toepassing. Soms lukt het om de verleidingen op de werkvloer weg te nemen. Deelnemers beter om leren gaan met stressvolle situaties, zorgt er ook voor dat ze meer voor elkaar krijgen, omdat ze minder wilskracht verliezen. Tot slot kun je de deelnemers ook leren om strategieën toe te passen om hoog in je motivatie te blijven, en zo min mogelijk wilskracht te verspillen.

Werk met herinneringen

Een effectieve manier is om deelnemers eraan te blijven herinneren na afloop van een training. Nee, liever niet die onpersoonlijke geautomatiseerde herinneringen. Dat wekt eerder irritatie op dan dat het mensen stimuleert om in beweging te komen. Wat dan wel? Hieronder vind je 3 initiatieven:

SOFT: laat de deelnemers een video of voicememo opnemen waarin zij uitspreken wat ze tegen zichzelf willen zeggen om door te blijven zetten als het even tegenzit. Laat ze een manier bedenken waardoor ze hier regelmatig aan herinnerd worden. 

MEDIUM: geef de deelnemers de opdracht om na een aantal weken een succeservaring te delen met elkaar. Dit stimuleert en inspireert dan tegelijk alle andere deelnemers. Ook kun je dit gebruiken voor de volgende groepen. Dit werkt ook voor zelfeffectiviteit.

HARD: laat de trainer na een aantal weken naar iedere deelnemer een persoonlijk bericht sturen. Daarin kan de trainer verwijzen naar de concrete transferacties en transfermotivatie van de deelnemer en aanvullende informatie delen om de toepassing te stimuleren.

Bewust stilstaan in het leerproces

Een mooi inzicht werd weer duidelijk tijdens het lezen van het boek: bewust stilstaan in het leerproces. Tijd voor reflectie en het delen van praktijkervaringen. Nadenken over mogelijke obstakels bij de toepassing. Niet meteen door hobbelen en weer nieuwe vaardigheden aanleren. Hieronder staan 3 transferacties:

SOFT: ontwikkel transferopdrachten waarbij de deelnemer na afloop reflecteert op de toepassing. Omschrijf daarin het gewenste gedrag zo concreet mogelijk. Tip: maak het visueel met een meetlat waarop deelnemers op een schaal kunnen aangeven waar ze staan. Zo zien ze de groei die ze doormaken.

MEDIUM: zorg ervoor dat de deelnemers gecoacht worden op het toepassen van het geleerde in het werk. De focus van de coaching ligt op het realiseren van transfersucces. Het werkt ontzettend motiverend als er iemand geïnteresseerd is in de energie die je in het leerproces steekt en je ondersteunt bij het toepassen. 

HARD: organiseer na 3 of 4 weken een follow up bijeenkomst met alle deelnemers. Het doel hiervan is om de transfer naar de praktijk te bevorderen door ervaringen tijdens het toepassen met elkaar te delen. Elke deelnemer bereidt dit voor door na te gaan welke succeservaringen er zijn geweest, welke obstakels er overwonnen zijn en welke oplossingen goed werken om het geleerde toe te passen. Dit is meteen een simpele maar betekenisvolle variant van een transferevaluatie.

Leer de deelnemers strategieën

Er zijn allerlei strategieën die deelnemers kunnen helpen om gemotiveerd en gefocust te blijven. Als je in een flow aan je doelen werkt, hoef je minder aanspraak te doen op je wilskracht. Hieronder staan 3 transferacties:

SOFT: geef de deelnemers de opdracht om voordat ze het geleerde gaan toepassen in het werk hun omgeving zo in te richten dat er zo min mogelijk afleiding is. Lopen er tijdens het thuiswerken kinderen rond? Is je bureau een grote puinhoop? Word je vaak gebeld of geappt? Veel afleiding zorgt ervoor dat je veel wilskracht nodig hebt. 

MEDIUM: geef de deelnemers een buddy-opdracht om na afloop van de training met elkaar uit te wisselen welke obstakels ze verwachten tegen te gaan komen tijdens het toepassen van het geleerde in het werk. Laat ze daarna ook van gedachten wisselen hoe ze deze obstakels kunnen overwinnen. Ik schreef hier eerder al de volgende blog over: ‘Hoe je dit jaar jouw doelen wél bereikt’

HARD: besteed tijdens de training tijd aan het vormgeven van transferacties. Laat de deelnemers dat wat ze na afloop gaan toepassen opknippen in kleine stukjes en laat ze starten met dat wat ze het leukste vinden. Als je begint met leukste kom je sneller in die fijne flow terecht. Zien dat je leert: dat zorgt voor motivatie. Zo zorg je ervoor dat je er meer plezier aan beleefd. Meer plezier betekent een hogere motivatie en dat betekent dus dat je minder wilskracht hoeft te gebruiken. 

Now it’s your turn 

Wow, we zijn inmiddels 3 blogs verder. De eerste categorie (de lerende) is afgerond. Wij zijn benieuwd of jij daadwerkelijk in actie bent gekomen. Hebben de blogs jou gestimuleerd om elementen in je huidige training of leertraject aan te passen? Lukt het je om de inzichten toe te passen? Mocht je ergens tegenaan lopen mag je altijd contact met ons opnemen. We denken met veel plezier met je mee.  

 

 

Deel mijn blog met anderen via:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *